ΝΕΟΤΕΡΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ

Κωδικός μαθήματος
13Ε73_17
Μονάδες ECTS
3
Εξάμηνο
Εξάμηνο ΣΤ
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

Μ. ΓΡΗΓΟΡΟΠΟΥΛΟΥ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΣΕ ΜΟΡΦΗ ΔΙΑΛΕΞΕΩΝ 3
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ).  

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης

γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

ΕΠΙΛΟΓΗΣ

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

-
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΟΧΙ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

Μετά το πέρας του μαθήματος, οι φοιτητές:

Θα γνωρίζουν τους σημαντικότερους φιλοσόφους και τα σπουδαιότερα φιλοσοφικά ρεύματα από τον 17ο έως και τον 20ό αιώνα.

Θα είναι σε θέση να εντάξουν τη φιλοσοφική σκέψη μέσα στα ευρύτερα πεδία του στοχασμού και της επιστήμης κατά τη νεότερη και τη σύγχρονη περίοδο.

Θα δύνανται να κατανοήσουν σε μεγαλύτερο βαθμό απ’ ότι παλαιότερα τις αναγκαίες για τους φιλολόγους θεωρίες της λογοτεχνίας και τις συλλήψεις της γλωσσολογίας.

Θα έχουν τη δυνατότητα να προβούν στην κατανόηση και την ερμηνεία λογοτεχνικών έργων σε συνδυασμό με τον οικείο τους πλέον φιλοσοφικό στοχασμό.

 

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

……

Άλλες…

…….

 

Αναζήτηση πληροφοριών με τη χρήση τεχνολογιών

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Συμβολή στην επεξεργασία ιδεών και στην παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελαμτικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Κατεξοχήν προαγωγή της ελεύθερης σκέψης, αναγκαίας για κάθε άνθρωπο και ιδίως για κάθε επιστήμονα και εκπαιδευτικό.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης
Εισαγωγή: τι είναι φιλοσοφία / απόπειρες ορισμού / διαίρεση της ιστορίας της φιλοσοφίας ΤΟ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ ΤΟΥ CAMBRIDGE (συλλογικό), επιμελητές ελληνικής έκδοσης Σ. Βιρβιδάκης, Γ. Ξηροπαΐδης, Αθήνα, Κέδρος, 2011. -

Γαλλικός διαφωτισμός / ευρωπαϊκός ορθολογισμός / υλισμός / καρτεσιανισμός. Βασικοί άξονες της σκέψης του Ντεκάρτ. Κριτική στον Ντεκάρτ.

 

Windelband W., Heimsoeth H., Εγχειρίδιο ιστορίας της φιλοσοφίας. Η μεσαιωνική φιλοσοφία. Η φιλοσοφία της αναγέννησης. Η φιλοσοφία του διαφωτισμού, μτφρ. Ν. Μ. Σκουτερόπουλος, 3η έκδ., Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 1995, τ. 2.  
Αγγλικός Διαφωτισμός, επερχόμενος εμπειρισμός και φιλελευθερισμός: Λοκ, Μπάρκλεϋ, Χιουμ. Ιστορία της δυτικής φιλοσοφίας (Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης-συλλογικό), μτφρ. Δ. Ρισσάκη, Νεφέλη, 2005.  
Κριτικός ιδεαλισμός / κριτική φιλοσοφία / καντιανισμός: ο Καντ και τα όρια της γνώσης. Encyclopédie de la Pleiade, Ιστορία της φιλοσοφίας. Η καντιανή επανάσταση, μτφρ. Κυριάκος Σ. Κατσιμάνης, 3η έκδ., Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 1987, τ. 1.  
Κριτικός ιδεαλισμός / κριτική φιλοσοφία / καντιανισμός (συνέχεια): Καντ: πέρα από τα όρια της γνώσης / αμφιβολίες. Encyclopédie de la Pleiade, Ιστορία της φιλοσοφίας. Η καντιανή επανάσταση, μτφρ. Κυριάκος Σ. Κατσιμάνης, 3η έκδ., Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 1987, τ. 1  
Γερμανικός ιδεαλισμός: ο Χέγκελ και η φιλοσοφία της ιστορίας. Windelband W., Heimsoeth H., Εγχειρίδιο ιστορίας της φιλοσοφίας. Η γερμανική φιλοσοφία. Η φιλοσοφία του 19ου αιώνα. Η φιλοσοφία του 20ού αιώνα, μτφρ. Ν. Μ. Σκουτερόπουλος, 2η έκδ., Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 1991, τ. 3.  
Γερμανικός ιδεαλισμός (συνέχεια): ο Χέγκελ και η ανατομία του πνεύματος / σύντομη κριτική. Windelband W., Heimsoeth H., Εγχειρίδιο ιστορίας της φιλοσοφίας. Η γερμανική φιλοσοφία. Η φιλοσοφία του 19ου αιώνα. Η φιλοσοφία του 20ού αιώνα, μτφρ. Ν. Μ. Σκουτερόπουλος, 2η έκδ., Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 1991, τ. 3.  
Η φιλοσοφία του ατομικού κινήτρου: περί βούλησης και σωτηρίας του ανθρώπου στον Σοπενάουερ.

Alessio, F., Ιστορία της Νεότερης Φιλοσοφίας, μτφρ. Δ. Θυμιοπούλου, Τραυλός, 2012.

 

 
Ο πρόδρομος του υπαρξισμού, του μεταμοντερνισμού και του μεταδομισμού Νίτσε.

Besnier, J.-M., Ιστορία της νεωτερικής και σύγχρονης φιλοσοφίας, μτφρ. Κ. Παπαγιώργης, Αθήνα, Καστανιώτης, 2001.

 

 
Στοιχεία υπαρξισμού: ο χριστιανικός υπαρξισμός του Κίρκεγκωρν(τ) και ο υπαρξισμός του Σαρτρ. Πελεγρίνης Θεοδόσιος Ν., Οι πέντε εποχές της φιλοσοφίας, επιμ. Δημήτρης Θ. Αρβανίτης, εικονογράφηση Πέτρος Ζουμπουλάκης, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα, 1997.  
Στοιχεία φαινομενολογίας: Χάιντεγκερ, Χούσσερλ, Μερλώ-Ποντύ. Châtelet François, (επιμ.), Η φιλοσοφία. Από τον Πλάτωνα ως τον Θωμά Ακινάτη. Από τον Γαλιλαίο ως τον Ζ. Ζ. Ρουσσώ, Από τον Καντ ως τον Χούσσερλ, Ο εικοστός αιώνας, μτφρ. Κωστής Παπαγιώργης, επιμ. σειράς Παναγιώτης Κονδύλης, 2η έκδ., Αθήνα, Γνώση, 2006, τ. 4.  
Περί αναλυτικής φιλοσοφίας και λογικής: Μουρ, Ράσσελ και Βιττγκενστάιν. Encyclopédie de la Pleiade, Ιστορία της φιλοσοφίας. 20ός αιώνας. Σύγχρονα φιλοσοφικά ρεύματα, μτφρ. Νίκος Νασοφίδης, Κωστής Παπαγιώργης, 2η έκδ., Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 1987, τ. 4.  
Αντί επιλόγου: φιλοσοφία και τέχνη. Δελλής Ι. Γ., Εισαγωγή στη φιλοσοφία. τ. Α΄: Προλεγόμενα, Προβλήματα γνωσιολογίας, Αθήνα, Τυπωθήτω, 2002  
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:  
Πρόταση 1 Παρουσία στην τάξη
Πρόταση 2 -
Πρόταση 3 -
Πρόταση 4 -
Άλλο Τελική εξέταση στο πέρας του εξαμήνου
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές Ναι, στην επικοινωνία με τους φοιτητές.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 13x3=39
Προσωπική μελέτη -Προετοιμασία εξετάσεων 33 ώρες
Τελική εξέταση 3x1=3
Σύνολο μαθήματος

75 ώρες φόρτου εργασίας

(3 ECTSx25=75)

   

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

 

 

Γλώσσα: ελληνική

 

Μέθοδοι: διαμορφωτική, ενδιάμεση δοκιμασία για λόγους εξοικείωσης με την ύλη (χωρίς βαθμολογική σημασία) και ιδίως γραπτή ή προφορική εξέταση στο τέλος του εξαμήνου.

 

 

 

 

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Βιβλία

Alessio, F., Ιστορία της Νεότερης Φιλοσοφίας, μτφρ. Δ. Θυμιοπούλου, Τραυλός, 2012.

Besnier, J.-M., Ιστορία της νεωτερικής και σύγχρονης φιλοσοφίας, μτφρ. Κ. Παπαγιώργης, Αθήνα, Καστανιώτης, 2001.

Châtelet François, (επιμ.), Η φιλοσοφία. Από τον Πλάτωνα ως τον Θωμά Ακινάτη. Από τον Γαλιλαίο ως τον Ζ. Ζ. Ρουσσώ, Από τον Καντ ως τον Χούσσερλ, Ο εικοστός αιώνας, μτφρ. Κωστής Παπαγιώργης, επιμ. σειράς Παναγιώτης Κονδύλης, 2η έκδ., Αθήνα, Γνώση, 2006, τ. 4.

Encyclopédie de la Pleiade, Ιστορία της φιλοσοφίας. 19ος – 20ός αιώνας. Η εξελικτική φιλοσοφία. Εθνικές φιλοσοφικές σχολές, μτφρ. Μαριλίζα Μητσού – Παππά, 3η έκδ., Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 1991, τ. 3.

Encyclopédie de la Pleiade, Ιστορία της φιλοσοφίας. 19ος αιώνας. Ρομαντικοί – Κοινωνιολόγοι, μτφρ. Τίτος Πατρίκιος, Παύλος Χριστοδουλίδης, 3η έκδ., Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 1991, τ. 2.

Encyclopédie de la Pleiade, Ιστορία της φιλοσοφίας. 20ός αιώνας. Σύγχρονα φιλοσοφικά ρεύματα, μτφρ. Νίκος Νασοφίδης, Κωστής Παπαγιώργης, 2η έκδ., Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 1987, τ. 4.

Encyclopédie de la Pleiade, Ιστορία της φιλοσοφίας. 20ός αιώνας. Σύγχρονα φιλοσοφικά ρεύματα, μτφρ. Νίκος Νασοφίδης, Κωστής Παπαγιώργης, 2η έκδ., Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 1987, τ. 4.

Encyclopédie de la Pleiade, Ιστορία της φιλοσοφίας. Η καντιανή επανάσταση, μτφρ. Κυριάκος Σ. Κατσιμάνης, 3η έκδ., Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 1987, τ. 1.

Windelband W., Heimsoeth H., Εγχειρίδιο ιστορίας της φιλοσοφίας. Η φιλοσοφία των αρχαίων Ελλήνων: Η φιλοσοφία των ελληνιστικών και ρωμαϊκών χρόνων, μτφρ. Ν. Μ. Σκουτερόπουλος, 3η έκδ., Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 1991, τ. 1.

Windelband W., Heimsoeth H., Εγχειρίδιο ιστορίας της φιλοσοφίας. Η μεσαιωνική φιλοσοφία. Η φιλοσοφία της αναγέννησης. Η φιλοσοφία του διαφωτισμού, μτφρ. Ν. Μ. Σκουτερόπουλος, 3η έκδ., Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 1995, τ. 2.

Windelband W., Heimsoeth H., Εγχειρίδιο ιστορίας της φιλοσοφίας. Η γερμανική φιλοσοφία. Η φιλοσοφία του 19ου αιώνα. Η φιλοσοφία του 20ού αιώνα, μτφρ. Ν. Μ. Σκουτερόπουλος, 2η έκδ., Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 1991, τ. 3.

Δελλής Ι. Γ., Εισαγωγή στη φιλοσοφία. τ. Α΄: Προλεγόμενα, Προβλήματα γνωσιολογίας, Αθήνα, Τυπωθήτω, 2002.

Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης (συλλογικό), Ιστορία της δυτικής φιλοσοφίας, μτφρ. Δ. Ρισσάκη, Νεφέλη, 2005.

Πελεγρίνης Θεοδόσιος Ν., Λεξικό της φιλοσοφίας. Οι έννοιες, οι θεωρίες, οι σχολές, τα ρεύματα και τα πρόσωπα, Εξάγλωσση ορολογία, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα, 2004.

____________________ : Οι πέντε εποχές της φιλοσοφίας, επιμ. Δημήτρης Θ. Αρβανίτης, εικονογράφηση Πέτρος Ζουμπουλάκης, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα, 1997.

ΤΟ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ ΤΟΥ CAMBRIDGE (συλλογικό), επιμελητές ελληνικής έκδοσης Σ. Βιρβιδάκης, Γ. Ξηροπαΐδης, Αθήνα, Κέδρος, 2011.

Περιοδικά

Cogito

Nεύσις

Φιλοσοφείν